lørdag 19. november 2011

Flammentanz–den heter ikke Flammedans uten grunn!

image Dette eksemplaret er fra Freiaparken. Solfrid Christina (tidligere leder i NRF, Oslo omegn) sa en gang at wow-effekter kan kompensere for vakre duftroser. Det er helt sant – og alle roseelskere 
“må” ha en Flammentanz. Iallefall hvis man har plass. (En annen rose man må ha er forresten Hurdalsrose).

Flammentanz er iallefall en H6 rose – på lune steder tåler den “alt”. Foredleren er Kordes og den er rød. Skikkelig rød – og passer fint sammen med mørk lilla klematis. Ja, det er helt sant!  Den blir høy – lett 3, 4, 5 meter. Den trenger kraftig klipp innimellom for å ha fin blomstring hele veien opp.
Jeg synes denne fra Freiaparken er ekstra flott fordi den har blomstring fra bunn til topp. Jeg har to Flammentanz – en i ei tønne, som holdes i sjakk og en som skal få lov til å bli stor, sammen med Rosa Helenae Hybrida ved kirsebærtreet. Jeg håper iallefall den skal få wow-effekten om noe tid.

1 kommentar:

Gårdsjenta sa...

Den var fin!! Jeg planta en tidligere i høst jeg også, veldig spent på hvordan den blir, om den overlever vinteren her...